Stikkord

, , , ,

En av mine absolutte helgefavoritter er

♥ SUSHI ♥

Sist fredag stod disse lekre fatene på bordet! Sushi – homemade – og det smakte NYDELIG ♥

Linnea og tante Iselin var sushi shefs for kvelden, mens jeg hakket og pyntet og Avienda prøvesmakte🙂

Her er noen av kombinasjonene vi lagde:

1. Sashimi (ren salmalaks som smelter på tunga)

2. Maki-sushimed salmalaks og agurk.

3. Maki-sushi med salmalaks og avokado (og gulerot i noen)

4. Uramaki (risen på utsiden) med reker og avokado (drysser sesamfrø utenpå)

5. Linnea spesial🙂 Maki-sushi med salmalaks, reker, avokado og agurk (den beste!)

6. Nigiri-sushi med salmalaks eller shitakesopp.

7. Uramaki med salmalaks i chili og wasabimayones.

8. Uramaki med salmalaks, avokado og agurk – rullet i rød rogn.

(Fyllet kan du egentlig mikse og blande som du selv vil)

Uramaki lages med å ha risen på utsiden – bruk plastfolie oppå matten så går det bra🙂

 Dette trenger du for å lage suhsi: 

Risen: Sushiris/ grøtris går og om du ikke har, sushieddik, sukker (vi kokte 500g og da ble 4 voksne godt mette – de to små spiste også en del ris og fyll)

Fyll:  Salmalaks, reker, krabbe, shitakesopp, agurk, avokado og gulerot. Rød rogn og sesamfrø til pynt. Lag dine egne kombinasjoner etter smak🙂

Noriark. Bruk gjerne litt wasabi under fisken eller når du limer sammen noriarkene.

Chili og wasabimayones: Mayones, litt rømme – smak til med litt fersk chili, litt wasabi, salt og pepper. (begynn forsiktig og kjenn etter hvor sterk DU vil ha den)

Til serveringen: Japansk soyasaus, wasabi og syltet ingefær.

Så er det bare til å nyte den gode maten – sunt er det og! Server med japansk soyasaus, wasabi og syltet ingefær!

Ha ei fin helg!

♥ Vibeke