Et av mine nyttårsforsetter er å begynne å planlegge middagene litt bedre. Både for å spare tid, og for å sørge for at vi de fleste dagene i uka ender opp med god og skikkelig middag på bordet. Nå som jeg er hjemme i permisjon går det for det meste greit, men jeg trenger å ha innarbeidet noen gode rutiner og lure triks før jeg skal tilbake i jobb i august. For et par uker siden lagde jeg en deilig bolognese der jeg fikk fryst ned to små bokser med nok kjøttsaus til ca 2 voksne og 1-2 småspist barn. Har brukt den ene allerede og det var supert å bare kunne varme opp sausen mens spaghettien kokte – og vips så var en deilig hjemmelaget middag på bordet.

Pasta Bolognese - Nam!

Så i dag lagde jeg en STOR porsjon og fikk en god middag til oss i dag, og hele 6 fremtidige middager i frysen😀 Prøv det du og i helgen eller en dag du har fri!

Oppskrift: Bolognese á la Vibeke

(en blanding av oppskrifter jeg har sett på nettet, og litt egenkomponert)

Ingredienser

  • 3 stk kjøttdeig/karbonadedeig
  • 1 stk svinekjøttdeig
  • 50-100 g bacon (hadde ikke i denne gang, men det skal være godt i)
  • 2 løk
  • 4 gulrøtter
  • 4-6 stilker stangselleri
  • Hvitløk etter smak (2-6 fedd kan være passelig)
  • 1 stk tomatsaus på boks/flaske (passada di pommodo  – står det på den jeg kjøper på rema 1000)
  • 3 bokser hermetiske tomater (kan bytte ut en eller flere med tomatsausen over for en saus med mindre klumper)
  • 1 liten boks tomatpuré
  • 5 ss hvetemel (el tilsvarende for å jevne litt)
  • Ca 1 glass rødvin (alkoholsmaken går bort når den har kokt litt)
  • 2-3ss sukker (smak med mer senere om nødvendig)
  • 1-2 terning kyllingbuljong
  • ca 2-3 ss suppe/grønnsaksbuljong (ikke ta alt på en gang – smak deg frem)
  • Noen ferske finhakkede tomater
  • 3 lauberblader
  • 1-2 stjerneanis
  • Oregano
  • Smak til med salt, pepper og litt kanel

Slik gjør du:

  1. Finhakk alle grønnsakene
  2. Stek kjøttet i porsjoner og ha det i en stor gryte.
  3. Tilsett de finhakkede grønnsakene sammen med litt olivenolje og la det surre til grønnsakene/løken begynner å bli blanke (det kan være greit å bare ha litt av kjøttet i gryta siden det er en så stor porsjon)
  4. Ha på litt salt, pepper, oregano og hvetemelet (eventuelt smuldre i buljongterning) – rør rundt.
  5. Tilsett ca 3 dl vann/ buljong (spe med mer om nødvendig senere), tomatsaus, hakkede tomater, tomatpure, rødvin og sukker.
  6. Ha i laubærblader, stjerneanis og litt kanel.
  7. La det småkoke i noen timer – gjerne 4-5 – smak til med krydder, buljong, salt og pepper underveis (men la det koke en halvtimes tid først i alle fall)

Og så har du en STOR porsjon med deilig bolognese slik at du har middag til flere dager! Godt og lurt🙂

6 gode, raske og enkle middager til senere!

 

Server med for eksempel pasta eller potetmos, godt brød og salat🙂

Vel bekomme!

❤ Vibeke