Stikkord

,

Nå er det en hel uke siden vi var på helsestasjonen og fikk laget en soveplan for å få vår kjære lille prinsesse på 9 mnd til å sove om natten.

Avienda sover søtt - 2 uker gammel

En liten oppsummering av hva vi har gjort:

Vi skulle vente i 7 minutter med å gå inn til henne om hun grein/var våken, ikke gi pupp i nærheten av soverommet og ikke etter hun hadde sovnet, ikke gi henne tutten i munnen eller flaske (men kunne gi vann på kopp), og ikke synge, kose og dille når vi gikk inn – kun si: «Nå er det natt og nå skal du sove» med en helt nøytral mine og stemme.

Vi har ført skjema over sovingen hennes – det kan du laste ned her: soveskjema.

Soveskjema fra helsestasjonen: Her fyller jeg inn når hun gråter, når hun sutrer/ligger våken og når hun sover.

Så hvordan har det gått lurer dere sikkert på?

Svaret er – heldigvis – kjempefint! Over all forventning!!!

I natt sov hun hele natta, bortsett fra en gang der hun ble vekt av en syk storesøster som gråt veldig høyt i naborommet. Da måtte vi gå inn før det var gått 7 minutter av hensyn til storesøster, slik at vi fikk roet henne også. Men hadde det ikke vært for at hun ble vekt hadde hun sovet hele natta😀 Jeg lå litt våken pga storesøster og hørte litt lyder og smågråting innimellom, men hun la seg til å sove igjen etter noen sekunder.

Natta før overnattet hun hos mormor, som da hadde fått innstruks om hva hun skulle gjøre, og der sov hun hele natta gjennom🙂 De to nettene før det våknet hun en gang og to, men da var hun syk en dag og det ble litt kluss med leggingen siden vi var i minnestund andre dagen.

Så jeg kan med glede si at jeg endelig har fått en baby som sover om natten🙂 Og at soveplanen virker!!!! (*Bank i bordet*) Det har ikke blitt kjempemye skriking (som jeg var veldig redd for) og hun sluttet forbausende raskt å ville ha pupp om natta! Jeg vet det kan bli litt kluss igjen med sykdom og om vi er ute på reis osv, men jeg vet også hva jeg skal gjøre for å raskt få sovinga på rett kurs igjen! Det er bare sååå deilig å vite!

Ei anna veninne har også prøvd disse rådene og fikk nettopp sin første hele natts søvn siden før prinsen var født🙂 (men det er visst ikke blitt en vane enda da…)

Tusen takk for god hjelp på Norheim helsestasjon🙂  

Så deilig med en baby som sover🙂

For en mer detaljert beskrivelse av de første nettene kan dere lese her:

Prosjekt: Sov godt lillegull – dag 1,   Prosjekt: Sov godt lillegull – dag 2,

Prosjekt: Sov godt lillegull – dag 3