Stikkord

,

I går startet jeg altså prosjektet Sov godt lillegull for å prøve å få min lille prinsesse til å sove skikkelig om natta, så nå får jeg gi dere en rapport om hvordan første natta gikk!

Jeg synes det er helt forferdelig å la barna mine ligge å gråte, og grudde meg derfor ganske mye til første natta da jeg måtte vente hele 7 minutter med å gå inn til henne, og at jeg ikke kunne plukke henne opp eller sette tutten i munnen hennes. Help tenkte jeg – hvordan kommer dette til å gå!!

Men det har gått overraskende bra🙂 Her ser dere skjemaet jeg fyller ut hver natt:

Soveskjema fra helsestasjonen: Her fyller jeg inn når hun gråter, når hun sutrer/ligger våken og når hun sover.

Jeg la henne litt over kl 19 og det ble grining i ca 15 minutter når hun skulle legge seg (jeg var inne to ganger). I løpet av natta var hun våken 7 ganger, men to av gangene sovnet hun igjen før det var gått 7 minutter, så jeg var ikke inne hos henne. (Jeg måtte selvfølgelig gløtte litt på døra for å se til henne når jeg var ganske sikker på at hun sov, men, men). Hun sovnet til og med igjen når hun våknet kl 06.30 og sov til 07.45!🙂

Jeg har et håp om at dette skal fungere!!! Det var godt å se at hun av og til sovnet  igjen ganske raskt uten at jeg var inne, for det er jo dette jeg skal prøve å lære henne🙂

Ting jeg skal prøve å gjøre enda bedre i kveld:

  • Jobbe med å få enda litt bedre leggerutiner, og passe på at det ikke blir for travelt. Det blir av og til litt kaotisk når begge to skal i seng nesten samtidig, særlig visst jeg er litt sliten og mannen min fremdeles er på jobb. Så her må jeg få til bedre rutiner og holde meg til dem!
  • Ha enda flere tutter i senga og ikke putte tutten i munnen hennes en eneste gang! Jeg «jukset litt» på morgenkvisten i dag og gav henne tutten i munnen…
  • Prøve å bytte ut tutteflaska med en kopp og gi enda mindre vann.  Jeg gav henne vann 3 ganger i natt, men det var lettest med flaske. Hun drikker ikke av de «non-spill» koppene, så jeg var redd det kunne bli mye søl og styr med en kopp det renner vann ut av. Jeg skal prøve med kopp igjen i dag og kanskje ha klar en liten klut/håndkle som jeg kan holde under når hun drikker.

Håper hun sover enda bedre neste natt og at jeg snart kan få oppleve å ha en baby som sover rundt🙂 Gleder meg forsiktig allerede!