Stikkord

,

Etter flere netter hvor jeg har vært ute av senga mellom 10-20 ganger, har jeg bestemt meg for at nå må jeg gjøre en skikkelig innsats for å få sovinga på plass og prøve soveprogrammet de har på helsestasjonen… Det involverer å la babyen gråte litt, noe jeg synes er helt forferdelig, men jeg har innsett at om det virker som de sier blir det mindre gråt totalt sett og vi vil alle få det bedre. For vi trenger skikkelig søvn – både store og små!

Hun er så søt når hun sover❤ Avienda, to uker gammel.

Avienda har enda ikke sovet rundt hjemme (kun ei natt hos mormor) og våkner til vanlig ca 3-5 ganger i løpet av ei natt. Det begynte å bli bedre rundt 7 mnds alder, men så har hun vært mye forkjøla og veldig surklete de siste månedene, så da har det forverret seg igjen. Hun klorer seg også mye i ansikt og hode når hun våkner om natta. Dette er noe som også er med på å gjøre at jeg ikke har orket å la henne ligger der å gråte og har valgt letteste utvei med å plukke henne opp og gi henne en skvett melk om hun ikke roer seg med det… Ja, jeg vet jeg ikke burde amme om natta enda, men når babyen min skriker så hjerteskjærende har jeg veldig liten utholdenhet før jeg plukker henne opp. Det gjør fysisk vondt å høre på!

Men nå har hun vært frisk ei stund (bank i bordet) og jeg har smurt henne med litt mildison som har hjulpet på de røde tørre flekkene hun klør på. Så da skal vi altså prøve programmet til helsesøster (som forsåvidt er ganske likt det mannen min gjør og har foreslått ei stund). Dette skal jeg gjøre først og fremst fordi lillegull trenger å sove skikkelig om natta, men selvfølgelig også for alle oss andre sin skyld! Vi skal kjøre dette programmet i ei uke, men helsesøster håpet hun ville sove rundt allerede etter et par dager! Krysser fingrene for at det skjer, men klarer ikke helt å se det for meg.

En kort oppsummering av programmet:

  • Ingen servering av mat/pupp/melk på soverommet.
  • Hun skal legges i senga med tutten i hånda og jeg sier: «Avienda, i natt skal du sove hele natta i den gode senga di uten å våkne». Dette kan jeg forresten godt si flere ganger i løpet av dagen.
  • Vente 7 minutter før jeg går inn til henne om hun våkner/ eller jeg har vært inne hos henne.
  • Når vi går inn til henne om natta skal vi si helt rolig: «Nå er det natt og nå skal du sove», legge henne ned om hun står og vise henne tutten (ikke putte den i munnen hennes, da hun skal lære å finne den selv).

Så da er vi i gang med kveld nr 1 og så langt går det greit.

Jeg fikk henne i seng litt over kl 19, hu grein i 15 minutter (jeg var inne to ganger) før hun roet seg. Hun våknet og grein nettopp og jeg satte på stoppeklokka på 7 minutter, men det ble rolig igjen etter 2 minutter så det var jo bra🙂

Håper det ikke blir alt for mye grining i natt og at hun lærer seg å sove hele natta SNART!!! Jeg klarer ikke helt å tro at det kan skje, men om det gjør det hadde det vært fantastisk!!!

Så ønsk oss lykke til🙂

SOV GODT OG DRØM SØTT LILLEGULL!

Les videre om hvordan det går:

Prosjekt: Sov godt lillegull – dag 2